MÁV, HÉV, Volán

A 2025. január elsejei szervezeti struktúra váltás során a három cég egybe olvad. Emiatt a MÁV, HÉV és Volán téma is itt van kifejtve.

MÁV Gyors összefoglaló

A magyarországi személyszállításra használt vasúthálózat közel felén sebességkorlátozás van érvényben. 1 Az ezeken a szakaszokon való sebességkorlátozás évről évre egyre alacsonyabb, így a járatok egyre lassabban tudják megtenni az útvonalukat. Ennek az oka a pálya karbantartásának a hiány, és a MÁV alulfinanszírozása.

A pályahibák miatt állandóvá váltak a késések, a nyári melegben, és a téli hidegben gyakorivá váltak a felsővezeték szakadások.

Munkaerőből is súlyos hiányt szenved a MÁV, 2024-től már számos járaton nem minden esetben tartózkodik kalaúz.

2010-2021

Idézet

“2010 és 2021 nyara között közel 600” kilométer vasúti pálya került korszerűsítésre és megtörtént mintegy 350 kilométer villamosítása is. Emellett megújult számos híd, állomás és megállóhely is”. 2

dr. Koncz Zsófia, Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára

2014

Bombardier MÁV Hungary Kft.

Az állam részesedést vett a Bombardier MÁV Hungary Kft.-ben. Ezt később Orbán Viktor aláírásával “tekintettel a munkahelyek megőrzésére, és a hazai járműipar fejlesztésére”, nemzetstratégiai jelentőségű összefonódásnak minősítették. 3

A cég később a Magyar Vagon Dunakeszi Kft. nevet vette fel, miután azt 2020-ban megvette a Magyar Vagon Zrt.

2016

Az IKOP-2.1.0-15-2016-00005 projektnek köszönhetően 2022-re vasúti összeköttetéssel rendelkezett volna a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A beruházás a transzeurópai közlekedési hálózat részét képző 100a vonalat bővítette volna. A projekt megvalósíthatósági tanulmánnyal, engedélyezési, és építési engedéllyel is rendelkezik. 4

A megvalósítási tanulmány 2024-ben felülvizsgálat alatt állt, amely feltételezhetően 2025-re készül el. 5

2020

Nyugati-pályaudvar felújítása

A Nyugati-pályaudvar 2020, és 2024 között folyamatos felújításon ment végig. Ennek során kicserélték a tetőszerkezet jelentős részét, felújították a keresztaluljárót, és számos csarnokot az épületen belül. A felújítás hazai, és Európai Uniós finanszírozásokból valósult meg a Széchenyi 2020 program keretében. 6 7

2021

A Dot Creative publikálta a MÁV által megrendelt digitális arculati terveket. Ez tartalmazta a telefonos alkalmazások kinézetét, az online jegy értékesítő weboldal terveit, sőt még az utastájékoztató kijelzők megjelenését is. 8

Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia

MÁV

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában kidolgozásra kerültek a MÁV Budapesti és környéki fejlesztései mind azonnali, rövidtávú (2021-2030), illetve hosszútávú (2031-2040) intézkedésekkel. 9 Az azonnali intézkedésekkel a 3 budapesti fejpályaudvar bevezető vonalszakaszait újították volna fel, ezen felül a szűk keresztmetszeteket számolta volna fel, ezzel helyt adva a későbbi menetrendi bővüléseknek. A Csepeli logisztikai központokat kiszolgáló vasútvonal is felújításra került volna, ezzel elkezdődött volna a régóta romló vasúti teherszállítás felújítása. 9

A rövidtávú intézkedések új megállókkal, mint például a Népliget megállóhely kötötték volna össze a vasutat a metróval. A Déli körvasútnak köszönhetően a Déli pályaudvar közvetlen összeköttetésbe kerülne a Nyugati pályaudvarral. A Liszt Ferenc Repülőtér pályaudvarnak köszönhetően pedig az ország számos pontjáról lett volna közvetlen kötött pályás közlekedés a reptérre. 9

Hosszútávon egy Duna alatti híd, a Déli Összekötő Vasúti Híd (DÖVH) tette volna lehetővé a Budapesten áthaladó teherszállítást. Ezen kívül számos új kapacitás bővítés és nyomvonal áthelyezés szolgálta volna azt, hogy a megjelenő tehervonat infrastruktúra kerülje Budapestet és az elővárosi térséget. 9

HÉV

A stratégia rövidtávú intézkedéseivel a H5-ös HÉV felújításra került volna akadálymentes megállókkal, és teljes hosszán felújított pályával. Ezzel megszűntek volna a sebességkorlátozások. A H6-os, és H7-es HÉV-ek vonalán szintén teljes felújítás lett volna várható akadálymentesített megállókkal. A pálya meghosszabbításával a föld alatt egészen a Kálvin-térig lehetett volna közlekedni velük. Ellenkező irányba is meghosszabbodott volna a H6-os HÉV, Pesterzsébetig járt volna. A terv szerint járműpark is megújult volna, sőt, vonatokra is írtak volna beszerzéseket, amik a HÉV vonaláról a MÁV vonalán haladtak volna tovább, így kiszolgálva az agglomerációban élők közvetlenebb belvárosi utazását. 9

Hosszútávon a H8, és a H9-es HÉV-ek is felújításra kerültek volna a tervek szerint. A pálya mellett átjárók épültek volna, amivel a biciklis, és a gyalogos közlekedésen megszűnt volna a HÉV pálya elvágó hatása. A H8-as HÉV összeköttetést kapott volna a 2-es metróval, így közvetlen összeköttetés jött volna létre az agglomerációval. A H5-ös HÉV és a déli HÉV-ek belvárosi földalatti összeköttetésével új gyorsvasúti tengely alakult volna ki. 9

Volán

A Volán járműparkjának átlag életkora 10,6 évre csökkent. 10

2022

A Technológiai és Ipari Minisztérium leváltotta Homolya Róbertet a MÁV vezérigazgatói pozíciójáról. A helyét Pafféri Zoltán vette át. Homolya Róbert a pozícióban eltöltött ideje alatt indult el a VOLÁNBUSZ integrálása a MÁV-csoportba, illetve újították fel a Nyugati pályaudvart.

MÁV

Az V. Orbán-kormány a választások után közel 300 állami beruházást halasztott el. Ezek között 117 kiemelt állami beruházás is volt, amit a kormány 2019-óta támogatott. 11 Az egyik elhalasztott kiemelt beruházás a Budapest-Kelenföld vasútállomás omladozó volt felvételi épületének átalakítása és felújítása volt. 12

A Technológiai és Ipari Minisztérium megszűnésével a közlekedés határkörét Lázár János Építési és Beruházási Minisztériumát átkeresztelve az Építési és Közlekedési Minisztérium kapja meg.

Miután Lázár János hatáskörébe kerültek a vasúthálózati fejlesztések, azokat határozatlan időre, az 1 (Törökbálint-Kelenföld), 70 (Vác-Nyugati pályaudvar), 100a (Cegléd-Nyugati pályaudvar), 100d (még nem létező, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető vasútvonal), 80a/120a (Kőbánya felső-Rákos), 1, 71 (Vác-Vácrátót-Rákospalota-Újpest), és a Kecskemét-Lajosmizse-Kőbánya-Kispest, és a vasúti szakaszok fejlesztését halasztotta el. Továbbá szintén határozatlan időre elhalasztásra került a Duna alatti RMT és KHV vasúti alagutak megvalósítása is. 13

A vonalhálózaton kívül a Nyugati pályaudvar felújítása, a Hatvan-Gödöllő-Budapest vonalon hiányzó új vasútállomás a Hungária körútnál, és a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által megálmodott vasúti megállóhelyek tervezése is elhalasztásra került. Ezek a Budapesti Nádorkert, Közvágóhíd, és a Népliget megállóhelyek megvalósulását érintették. Az agglomeráció parkoló infrastruktúráját is érintette a tömeges elhalasztás, 5 ezer az agglomerációban és az elővárosban található P+R és B+R parkolóval együtt. 13

December 16-án a Magyar Közlönyben megjelent Lázár János az Építési és Közlekedési Minisztérium Közbeszerzési és Beszerzési Szabályzat módosítása. A módosítás jelentősen megnehezíti a MÁV közbeszerzéseit, és beszerzéseit, mivel ezekhez Lázár János, vagy egy meghatalmazott személyes aláírásai szükségesek. 14

Volán

Lázár János a beruházások elhalasztásával az Új Kelenföld vasútállomáson található Volánbusz-pályaudvart megvalósítását is elhalasztotta. Ez az agglomerációs, elővárosi, és a távolsági közlekedő forgalmat kezelte volna le. 13

2023

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiáért felelő Nemzeti Közlekedési Központ január elsejével jégelszámolás alá került, minden általuk kezelt projektet a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium felügyeli.

Július 26-án kigyulladt egy 47 éves dízelmozdony a 142. számú lajosmizsei vasútvonalon. 15 A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretén belül rövidtávon (2021-2030) a Budapest-Lajosmizse vonal korszerűsítésen és villamosításon esett volna át. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nagy részét 2022-ben Lázár János más beruházásokkal együtt határozatlan időre elhalasztotta. 9 A villanymozdonyok átlag életkora 39.4 év, a dízel mozdonyoké pedig 50,36 év. 16

Augusztustól 10 mellékvonaton szünetelteti ideiglenesen a MÁV a vasúti közlekedést. Helyette pótlóbuszokkal történik a személyszállítás. A módváltás mögött a MÁV szerint az utasok kényelmesebb kiszolgálása áll. 17 Ez is mutatja, hogy mennyire hiányzik a kormány részéről az elköteleződöttség a kötöttpályás vonalak karbantartása iránt.

A MÁV-Start a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül 15 darab bérelt Siemens EuroSprinterrel bővítette a flottáját. Az új mozdonyok beszerzését még mindig egy leendő előterjesztéshez kötik. 18

MÁV Vagon Kft. privatizálása

Június 30-ig a MÁV Vagon Kft. teljes egészét az állam birtokolta. A cég járműjavítással, és járműgyártással foglalkozik, múltja az 1890-es évekig húzódik.

Idézet

“1892-ben a Császári és Királyi Déli Vasúttársaság nyolc műhelyt hozott létre Magyarországon vasúti kocsik javítása és karbantartása céljából, melyek közül az egyik a székesfehérvári Vasúti Javító Üzem volt. E több, mint 100 éves vasút-gépészeti történet, valamint a folyamatos fejlesztés és befektetések az alapja a mai MÁV Vagon Kft. magas szintű acélszerkezet-gyártó tevékenységének. 1993. január 1-én a székesfehérvári Vasúti Javító Üzemet a MÁV Vagon Kft. névvel ellátva újra-alapította a tulajdonos MÁV Rt. (Magyar Államvasutak), megőrizve korábbi működési területeinek jelentos részét. A jelenleg is állami tulajdonú, 210 főt foglalkoztató cég éves forgalma eléri a 27 millió EURO-t. A MÁV Vagon Kft közbeszerzési pályázatot nem ír ki.” 19

MÁV-csoport

Július 1-től a cég döntő többségét, 75%-át már a Magyar Vagon Zrt. lesz, ami 2020-ban lett a tulajdonosa a Dunakeszi Járműjavítónak. Ezekkel a tulajdonokkal a cég monopol helyzetet tölt be a magyarországi vasúti járművek javításával és készítésével.

Az adás-vétel összegéről nincs elérhető információnk, dr. Tóth Bertalan országgyűlési képviselő kérdésének ellenére. A kormány érve a privatizáció mellett a vasúti fejlesztések gyorsabb lefolyása.

Idézet

A magántőke bevonása ugyanis lehetővé teszi, hogy a teljesen üzleti alapú működés hatására a döntési útvonalak rövidüljenek, a javításokhoz szükséges anyag- és alkatrészellátás az egyszerűbb döntéshozatal révén javuljon” 20

Ágh Péter államtitkár

Ellentmondás

Ágh Péter államtitkár szerint a cég privatizálása segít a döntési útvonalak rövidülésén, így hamarabb nyersanyagokhoz juthat a cég, viszont a beszerzési döntési útvonalakat 2022-ben Lázár János hosszabbította meg a Közbeszerzési és Beszerzési Szabályzat módosításával.

2024

Egy júliusban feltöltött videón látszódik, hogy a MÁV legmodernebb, 20 éve beszerzett Siemens Desiro dízel motorvonatjai a Székesfehérvári vasútállomáson parkolnak, vannak amiknek a kívűlső borítása is hiányos, és olyan is, aminek a vezető fülkéjében a műszerek vannak szétszedve alkatrészekért. 21

Ágh Péter államtitkár úr válasz levelében elismerte, hogy számos Desiro motorvonat van üzemen kívül, illetve hogy ezek többsége más hibának a javítására vár, az orosz-ukrán háború miatt nehézkes a hajtómű és kerék javításához szükséges alkatrészek beszerzése. 22

Augusztus

Lázár János bejelentette az 5 pontos akciótervét, és a MÁV új vezérigazgatóját Hegyi Zsoltot, aki szeptember 1-től veszi át Pafféri Zoltán pozícióját.

5 pontos akcióterv

  1. Új személyszállítási törvény
  2. 14 vasúti vonal felújítása 500 kilométeren, ennek célja a menetrendek betartása a kulcsvonalakon, több vasútállomás és pályaudvar felújításával. 23
  3. 1700 milliárd forint értékű járműpark fejlesztése használt, vagy felújított járművek beszerzésével.
  4. Új MÁV alkalmazás, az utastájékoztatás fejlesztése, pályaudvarok felújítása
  5. Új vállalati struktúra kialakításával egy céggé forr össze a MÁV-Start, a Volán, és a HÉV. 24

Finanszírozása

A vasúti vonalak felújítására 30 éves futamidejű hitelt veszünk fel az Európai Beruházási és Fejlesztési Banktól.

November

Az Ózd és Miskolc között közlekedő dízelmozdonyból menetközben kifogyott az üzemanyag, az utasoknak egy órán kellett várni míg a következő vonat el tudott menni értük.

A problémát a mozdony üzemanyagszint jelző rendszerének a meghibásodása okozta. 25

November 22.

Az első hóesést követően délelőtt leállt a MÁV jegyvásárló rendszere, majd délután egy Kelenföldi felsővezeték-szakadás miatt órákra leállt az ország nyugati részén a vasúti közlekedés.

26

Állomásmegújítási program

November 29-én a MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium Állomásmegújítási programot és pályázatokat írt ki. A pályázatok során magántőkével kívánja felújítani az állomásokat, pályaudvarokat. 27

Idézet

“Vannak olyan vasúti pályaudvarok, amiket át lehetne alakítani kereskedelmi központokká. Maradna részben vasúti funkció, például a Déli-pályaudvarban, megtartanánk a vasúti jellegét. De a fölösleges üresen álló területeket lehetne kereskedelmi céllal hasznosítani.” 28

Lázár János miniszter

A pályázatok kiírásai szerint az állam 99 évre (feltehetően 2124-ig) a pályázó cégeknek adja az épületek hasznosítását ellenérték nélkül. Ezek a dokumentumok 7-oldalasak, semmilyen kikötéseket nem tartalmaznak a pályaudvarok vasúti felújítását érintően.needs-footnotes

A program háromszintű, országos szinten 7 kiemelt állomás a (Keleti, Nyugati, Déli és Kelenföldi pályaudvarok, Győr, Debrecen és Szeged). Térségi szinten Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác. Helyi szinten pedig az ország bármelyik kis- és közepes méretű állomásépülete hasznosítható. 27

Idézet

“A MÁV-csoport a Budapest Nyugati Pályaudvar, [felsorolás] pályaudvari épületének és azok közvetlen környezetének fejlesztését tervezi külső, befektetői finanszírozás, valamint ingatlanfejlesztői know-how, szakmai tudás bevonásával.” 27

Felújítás

A budapesti Nyugati Pályaudvart 2020-tól folytonosan újítják fel. Ez a pályaudvar tetőszerkezetének mintegy 8200 négyzetméterét, 500 m falburkolat, 900 m padlóburkolat cseréjével járt. 6

December

Kérdés

Idézet

December 1-én délelőtt »a Kőbánya-Kispestről 9:57-kor Tárnokra indult S36-os vonat (3892) Ferencváros állomáson meghaladt egy számára továbbhaladást tiltó jelzőt« 29

December 2-án »a Miskolcról Hidasnémetire 9:42-kor elindult személyvonat (5332) Onga állomáson az utasok le- és felszállása után engedély nélkül elindult és meghaladta a számára továbbhaladást tiltó jelzőt«, ezután egymással szemben közlekedett két vonat. 30

Szintén december 2-án »a Miskolcról 12:38-kor a Keleti pályaudvarra indult Tokaj InterCity (IC 1652) 15:17-kor a Keleti pályaudvarra érkezéskor kis sebességgel nekiütközött a vágány végi ütközőbaknak. A vonaton utazók közül többen elestek, jelenlegi információink szerint két utas megsérült«” 31

Ennek alapján kérdezem a miniszter urat, hogy mi okozza a sorozatos veszélyes problémákat és mit tesz a minisztérium és a MÁV a helyzet javítása, az utasok biztonsága érdekében?” 32

Arató Gergely, országgyűlési képviselő

A válaszában a kérdésre nem adott választ Ágh Péter államtitkár. 33

Ajka-Veszprém vasútvonal lezárása

December 10-én a MÁV lezárta a Ajka-Veszprém vonalszakaszt, mivel a 8 méter mélyen felgyülemlett nedvesség a töltés állékonyságvesztéséhez vezetett. A 20-as számú vonal az egyik legfontosabb vonal ebben a régióban, a Transzeurópai Közlekedési Hálózat része, emiatt ezen az útvonalon közlekednek a Magyarországon áthaladó teher-, és személyszállító vonatok. 34 35 36

Idézet

“a szivárgótest eliszapolódott, a dréncső részben vagy egészben eltömődött, a csőillesztések szétcsúsztak és szintben elmozdultak.” 37

2022-es felmérés a pályaszakaszról

A pályaszakaszt 2018-ban már felújításra lezárták, miután két folyamatos vízmozgást tártak fel a vonal alatt. A vonalon dolgozott alépítményi szakértő szerint a felújítás nem volt elegendő, egy második fázisban további munkálatok szükségesek, hogy a víz okozta problémák ne jelenjenek meg újra. 38 39

Idézet

“A hibás szivárgószakasz soron kívüli feltárására, működőképessé tételére vagy új rendszer építésére, a 2018-ban befejezett projekt keretében nem nyílt lehetőség. Ennek kivitelezése – felterjesztett javaslatunk értelmében – egy II. ütemben, vonatzavartatás nélkül elvégezhető. Amennyiben a közeljövőben ez nem valósul meg, az alépítmény-eredetű problémák rövid időn belül visszatérhetnek.” 39

Radvánszky Réka

Miért nem tettek semmit?

2022-ben a fent idézett dokumentumban már írtak a korábbi felújítás során létrehozott mechanikák elromlásáról, de ezekkel kapcsolatban addig nem tettek semmit, amíg a pályaszakaszon már se teher-, se személyszállító vonatok nem közlekedhettek.

2025

Országos Haváriaközpont

A 2024 november 22-i eseményeket követően Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója nyilatkozott, szó esett a Haváriaközpontról, ami a jövőbeli krízishelyzetek kezelésében fog részt venni. 25

10 vállalás

Az 5 pontos akciótervből 10 pontos vállalás lett.

Idősorrendben ezek a vállalások április 1-vel az InterCity vonatok teljes vonalán takarító személyzet fog dolgozni. Később, de még áprilisban elindul a MÁV+ nevű telefonos alkalmazás. Az alkalmazásban elérhető lesz a június 1-n induló késési biztosítás. Nyárra a jegyvásárlásnál látható lesz, hogy az adott jármű rendelkezik e klímával, illetve klímás helyettesítő buszok közlekednek a klíma nélküli szerelvények mellett. 2025 évközben 55 új mozdony csatlakozik a flottába, 2026-ban további 15 új mozdonnyal. 2026 január 1-re felújítják az összes pályaudvari WC-t, amelyek jeggyel, vagy bérlettel ingyen használhatóak lesznek.

Továbbá a GySEV erőforrásainak Ausztriából való átcsoportosításával megnövelné a Magyarországon működő területét az Észak-Dunántúlon, a felszabaduló MÁV járművek pedig Kelet-Magyarországot erősítenék. 40

A GySEV magyarországi hálózata a növelés előtt is az ausztriai hétszerese hosszban. Az osztrák hálózat 63,5 kilométer hosszú, ezért is lehetséges, hogy az ausztriai pályaszakasz 100%-ban villamosított, míg a magyar hálózat 89,6%-ban. 2020 óta 5-ről 13-ra nőtt a Siemens Desiro motorvonatok száma ami a teljesen villamosított osztrák hálózat miatt főleg, ha nem teljesen a magyar hálózatnak kedvez.

2020 óta a GySEV osztrák szakaszán közlekedő vonatok pontossága 96-96% között mozog, ellenben a magyarországi hálózaton 2020 és 2023 között a pontosság 96,5%-ról 90,2%-ra esett.

Az utazások gyakorisága a magyar statisztikákhoz hasonlóan növekedett. Ez nem meglepő, hiszen 2016-ban több mint 22 ezer fő ingázott Magyarországról Ausztriába, azóta ez a szám rohamosan növekedett, illetve a vasúthálózat 87,5%-a hazánk területén fekszik. 41 42 43 44 45

Véleményem

A GySEV erőforrásinak további magyarországi felhasználása kevés lesz a MÁV problémáinak a megoldásához. Amennyiben a GySEV erőforrásai kiélezettek, az átcsoportosítás következményei a Magyarország-Ausztria között közlekedő vonalakban fognak meglátszani.

Budapest-Belgrád vasútvonal

A 2020-ban elkezdett Budapest-Belgrád vasútvonal befejezése 2025 szeptember 30-ig. Ezzel a vasútvonallal Magyarország kínálhatja a kínai áruk leggyorsabb szállítását Európába. 46 A Budapest-Belgrád vasútvonal beruházás 85%-át a kínai Eximbankkal kötött 4,2 milliárd forintnyi hitelből fedezzük.46

Források

  1. Kormány.hu hír: A jövő év elején átalakul a MÁV-csoport szerkezete, 3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát (kormany.hu)

  2. https://www.parlament.hu/irom42/00728/00728-0001.pdf

  3. Magyar Közlöny 2014. szeptember 18. 128. szám (Helyi másolat, magyarkozlony.hu)

  4. IKOP-2.1.0-15-2016-00005: Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának előkészítése (beruhazas.gov.hu)

  5. Arató Gergely Mikor valósulhat meg a Ferihegy 2-t elérő vasútvonal? kérdésére válasz (Helyi másolat, parlament.hu)

  6. MÁV-csoport: Újabb látványos fejlesztésekkel folytatódik a Nyugati pályaudvar megújulása 2

  7. MÁV-csoport: Teljes lezárás mellett folytatódik a Nyugati pályaudvar aluljárójának átépítése

  8. A Dot Creative MÁV-nak készített arculatképe behance.net

  9. Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) (Helyi másolat, bvs.hu) 2 3 4 5 6 7

  10. Dr. Koncz Zsófia, Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára, Dr. Keresztes László Lóránt “Milyen állapotban van a Volánbusz járműparkja? ” című kérdésére adott válasza (parlament.hu), megtekintés dátuma: 2025-01-11

  11. https://www.parlament.hu/irom42/00837/00837-0001.pdf

  12. https://www.parlament.hu/irom42/01003/01003-0001.pdf

  13. (Helyi másolat, google.com) 2 3

  14. Magyar Közlöny 2022. december 16. 71. szám - ÉKM utasítása az Építési és Közlekedési Minisztérium Közbeszerzési és Beszerzési Szabályzatáról (Helyi másolat, magyarkozlony.hu)

  15. https://www.parlament.hu/irom42/04778/04778.pdf

  16. https://www.parlament.hu/irom42/05283/05283-0001.pdf

  17. MÁV-csoport: Augusztus elsejétől 10 regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek

  18. https://www.parlament.hu/irom42/05435/05435-0001.pdf

  19. https://www.mavcsoport.hu/mav-vagon/mav-vagon-kft-bemutatkozas-klonja

  20. https://www.parlament.hu/irom42/05577/05577-0001.pdf

  21. MaxTrain Youtube videója: Elhagyatott vasutak mentén - #13 Fehérvári halálsor

  22. https://www.parlament.hu/irom42/08963/08963-0001.pdf

  23. Vadai Ágnes Elnézve egy átlagos napot a MÁV-nál, valóban azt gondolja, hogy Ön és csapata képes lesz megoldani a magyar vasút problémáit? kérdésére válasz (parlament.hu)

  24. Kormány.hu hír: Lázár János a vasúti közlekedéssel kapcsolatos akcióterv legfőbb elemeit ismertette (kormany.hu)

  25. Vadai Ágnes MÁV level 99, avagy miért olyan motorvonat közlekedett Ózd és Miskolc között, amiből Sajóecsegen kifogyott az üzemanyag? kérdésére válasz (Helyi másolat, parlament.hu) 2

  26. MÁV problématérkép: mav-stat.info

  27. MÁV-csoport: Állomásmegújítási program - Pályázati felhívások 2 3

  28. ATV Magyarország: Interjú Lázár Jánossal

  29. MÁV-csoport: Helyreáll a közlekedés a Keleti pályaudvar valamint Kőbánya-Kispest és Kelenföld között (mavcsoport.hu)

  30. MÁV-csoport: Miskolc-Szikszó között újraindult a vonatforgalom (mavcsoport.hu)

  31. MÁV-csoport: Baleset a Keleti pályaudvaron (mavcsoport.hu)

  32. Arató Gergely Összeomlóban a MÁV? Mit tesznek a rendszeresen előforduló vasúti veszélyhelyzetek megelőzésére? kérdése (Helyi másolat, parlament.hu)

  33. Arató Gergely Összeomlóban a MÁV? Mit tesznek a rendszeresen előforduló vasúti veszélyhelyzetek megelőzésére? kérdésére Ágh Péter válasza (Helyi másolat, parlament.hu)

  34. Ágh Péter, Dócs Dávid “Hány kilométernyi pályaszakasz van még hasonlóan rossz állapotban jelenleg Magyarországon?” című kérdésére (parlament.hu), megtekintés dátuma: 2025-01-12

  35. Hegyi Zsolt, 20. sz. vasútvonal (facebook.com), megtekintés dátuma: 2025-01-12

  36. Európai Bizottság, Transzeurópai közlekedési hálózat - Európa vérkeringésében Magyarország (europa.eu), megtekintés dátuma: 2025-01-12

  37. kozbeszerzes.hu, Szentgál–Városlőd-Kislőd vv. mélyszivárgó építése (kozbeszerzes.hu), megtekintés dátuma: 2025-01-12

  38. kozbeszerzes.hu, 1. sz. szerződés módosítás (kozbeszerzes.hu), megtekintés dátuma: 2025-01-12

  39. Radvánszky Réka, Alépítményhibás pályaszakaszok helyreállítása a 20-as számú vasútvonalon (sinekvilaga.hu), megtekintés dátuma: 2025-01-12 2

  40. MÁV-csoport, 10 vállalás (Helyi másolat, facebook.com), letöltés dátuma: 2025-01-09

  41. GySEV, Annual Report 2020 (Helyi másolat, gysev.hu), letöltés dátuma: 2025-01-10

  42. GySEV, Annual Report 2021 (Helyi másolat, gysev.hu), letöltés dátuma: 2025-01-10

  43. GySEV, Annual Report 2022 (Helyi másolat, gysev.hu), letöltés dátuma: 2025-01-10

  44. GySEV, Annual Report 2023 (Helyi másolat, gysev.hu), letöltés dátuma: 2025-01-10

  45. KSH, Az ingázás kiemelt célpontjai (Helyi másolat, ksh.hu), letöltés dátuma: 2025-01-10

  46. Kormány.hu hír: Aláírták a Budapest-Belgrád vasútvonalról szóló hitelszerződést (kormany.hu) 2